WERKGEVERS OPGELET!
Met ingang van 1 juli 2017 is de nieuwe Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in werking getreden! De regels omtrent arbeidsomstandigheden zijn daardoor op sommige punten flink veranderd.
De belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde Arbowet zijn: * Open spreekuur - Iedere medewerker heeft het recht een bedrijfsarts te bezoeken. * De bedrijfsarts mag zich ongestoord mengen onder medewerkers op de werkvloer. * Een medewerker heeft recht op een second opinion van een andere bedrijfsarts. * De werknemersvertegenwoordiging (zoals de ondernemingsraad (OR) of Personeelsvertegenwoordiging (PVT)) krijgt instemmingsrecht bij de keuze voor de preventiemedewerker en de rol van deze medewerker in de organisatie. * De preventiemedewerker krijgt een duidelijkere rol in de organisatie. * Er komt een basiscontract arbodienstverlening. Hierin worden de afspraken over de dienstverlening vastgelegd.
Er geldt een overgangstermijn van één jaar, derhalve tot 1 juli 2018, waarin het bestaande contract tussen de werkgever en bedrijfsarts moet voldoen aan de wijzigingen van de Arbowet. Nieuwe contracten die na 1 juli 2017 worden afgesloten moeten meteen voldoen aan de nieuwe regels. Dus wees er op tijd bij om boetes te voorkomen!
Meer weten? Neem contact op met Mr. Sandy Emons, advocaat, op 046-4515221 of mail naar info@consigliera.nl.